Tips vanuit het Online Marketing Spreekuur

Platform-Z lid Marguerita Bisschop (www.marstyle.nl) hield dinsdag 7 april voor onze leden een online spreekuur over Online Marketing. Waar liggen jouw marketingkansen in deze corona-tijd? Hoe kun je gebruik maken van de online-mogelijkheden? 10 leden checkten in; een aantal had van tevoren een vraag ingestuurd, zodat Marguerita voorbereid van start ging.

Wees en blijf oprecht
Haar eerste advies was: Wees oprecht! Deel info, weetjes en tips in je online-uitingen (mailings en postings op je social media) zonder er iets voor terug te vragen. Ga voor het opbouwen van connectie en een goed gevoel. Blijf daarbij bij jezelf en jouw expertise. En hou contact met je bestaande klanten: nu alles online is geworden is bellen persoonlijker.

Omschakelen naar online
Hoe kun je omschakelen naar online business? Een voorbeeld van een wandelcoach, die in de huidige omstandigheden geen real-life afspraken meer kan maken. Hoe blijf je zichtbaar? Ga regelmatig posten, bloggen en/of stuur af en toe een nieuwsbrief uit. Marguerita gaf voor de wandelcoach enkele tips met onderwerpen:

  • het weer (goed of minder goed wandelweer?)
  • mindfullness: vraag/spreuk/overweging van de week
  • goede wandelschoenen: waar moet je op letten?
  • wandelen in quarantaine, wandelen in huis!
  • weetjes over de natuur, omgaan met blessures etc…

Content Plan
Hoe maak je een Content Plan? Maak (in Word bijv.) een schema voor 52 weken: iedere week een posting op Social Media (met afbeelding of URL), iedere week quotes op Twitter/Instagram. Vul voor elke week alvast de content in. Maak ook gebruik van actuele ontwikkelingen.

Google-vindbaarheid van je website verhogen

  • Zoek uit op welke zoektermen je wordt gevonden (via de plug-ins Yoast-SEO of SEO Minion)
  • Verwerk de meest gebruikte zoekwoorden in je teksten en vooral de titels, ook de synoniemen
  • Als je werkgebied lokaal/regionaal is: vergeet niet de zoekwoorden ‘Bodegraven’, ‘Reeuwijk’
  • Hoe langer de artikelen (berichten), hoe beter je scoort
  • Link naar bekende sites, autoriteiten.

Daarna gaf Marguarita een opsomming van de plug-ins die zij in WordPress gebruikt om haar online-marketing te ondersteunen.

Gebruik beeldmateriaal
Waarschuwing: wees voorzichtig in het gebruik van andermans beeldmateriaal. Boetes liggen op de loer. Vraag toestemming of gebruik sites met auteursrechtvrije afbeeldingen (pixabay, unsplash). Ook muziek mag niet zomaar gebruikt worden (zie bumastemra.nl), een paar seconden mag wel.

Hashtags
Gebruik van hashtags (#) voor betere vindbaarheid op social media: maximaal 30 per bericht. Doe een hashtag-onderzoek: bij een teveel gebruikte hashtag ‘verdwijnt’ jouw bericht in de massa (optimaal: # tussen de 10.000 en 100.00 keer gebruikt).