Jos Burgers maakt fans in Bodegraven!

Ben je waardevol voor je klanten? En zo ja, hoe laat je dat zien?

Marketing goeroe Jos Burgers was op donderdag 28 september te gast bij Platform-Z, de vereniging van zelfstandige professionals in Bodegraven-Reeuwijk.

In een uitverkocht Evertshuis vertelt Jos Burgers op luchtige wijze aan de 240 aanwezigen: ‘Om waardevol te zijn moet je schaars én aantrekkelijk zijn. Dat betekent dat je keuzes moet maken. ‘Je moet kiezen om gekozen te worden, maar kiezen geeft kiespijn’, zo legt Burgers uit. ‘Als je niet durft te kiezen, snappen mensen niet waarvoor ze bij jou moeten zijn, onthouden ze het niet en dan kunnen ze het ook niet doorvertellen. Dat geldt als je een zelfstandige professional bent, maar ook als je onderdeel bent van een groter bedrijf. Als je op je website of in je brochure zet dat je in heel veel verschillende dingen goed bent, ben je gewoon niet zo geloofwaardig’.

‘Zet niet je hele winkel in de etalage!’.

Je kunt ook de nadruk leggen op de manier waarop jij in de behoeften van jouw klanten voorziet. Hoe maak je het verschil ten opzichte van branchegenoten? Waar worden jouw opdrachtgevers écht blij van? Als je hierover nadenkt kun je jouw producten of diensten schaars (en dus gewild) maken.

‘Beloof een dinerbon aan je klant als je de gemaakte afspraken niet nakomt. Dan val je op! En ja, dan kost het niet nakomen van beloften je dus geld.’ 😉

Om fans te maken van je klanten moet je de verwachtingen overtreffen. Vooral niet te veel vooraf beloven, niet de discussie aangaan met je klanten of je gelijk proberen te halen, maar je klanten verrassen, verwennen, of gewoon extreem goed helpen. Gunnen begint met geven, zowel zakelijk als privé. Het is een ABC’tje waar iedereen blij van wordt: Aandacht geven, Begrip tonen en Complimenten geven.

Doe je dit een enkele keer, dan valt het op. Maar maak je er een gewoonte van, dan hoef je er niet meer bij na te denken. ‘We hebben duizenden gewoonten, zowel op het werk als thuis. Wie van de aanwezigen met een relatie heeft er een vaste plek in bed? Dat bespaart je elke avond veel discussie. Lig jij alweer links? Daar lag je gisteren ook!’ De zaal barst in lachen uit. Jos vervolgt: ‘Of je moet elke avond dobbelen aan welke kant je ligt. En kijk eens wat er straks thuis gebeurt als je spontaan aan de andere kant gaat liggen’.

Jos Burgers op de foto met de commissieleden.
V.l.n.r. Iowah Munters, Jos Burgers, Marjan van der Wel, WiIleke de Waal, Matthja Sterk en Lianne Stolwijk.

De manier waarop Burgers zijn boodschap verpakt levert hem in Bodegraven veel fans op. Inspirerend, praktisch én met veel humor. Bij de borrel na afloop is er dan ook veel om over na te praten. Voor Platform-Z de ultieme gelegenheid om fans te maken, en vele zelfstandige professionals als nieuw lid bij te schrijven.

Al met al een zeer geslaagde avond!

Bekijk de presentatie van Jos Burgers.